אודותינו

אוסקר ושושנה - אמני ההדפס של הסדנא - ציירו כבר מילדותם אך אינם מכנים את עצמם "ציירים".
הם התמחו בכל טכניקות הציור, מתוך הכרה שמדפיס מקצועי יכול להיות רק מי שמכיר מניסיון אישי את החומרים
שבהם משתמשים הציירים ואת דרכי הביטוי של כל חומר וחומר.
הדפסת משי רגילה, יכול לבצע כל אדם בעל חוש טכני, שלמד את יסודות המקצוע. אבל מי שמימיו לא צייר,
לא יוכל לעולם לתכנן נכון ביצוע של הדפס אמנותי.

אוסקר שפינר

מחלוצי מדפיסי המשי בחיפה, עלה לישראל ב- 1951.
ב- 1953, הצטרף ללמודי אמנות בסטודיו של מורהו בטכניון פרופ' פאול קונרד (PEKA) הניך.
תבליטי העץ והלינוליאום של פרופ' הניך הרשימו את אוסקר שגילה בהם דרך ביטוי יצירתית
והחליט להתמחות בטכניקות ההדפס של תחריט, חיתוך עץ ודפוס משי.
 
Oscar.jpg

ArtInIsrael.jpg
israelArt.jpg
 
5.jpg

ב- 1970 הצטרפה לסדנא שושנה אשתו ויחד הביאו
את כל הציוד הדרוש להקמת סדנא מודרנית.

במעבר לדפוס האמנותי, הם ביצוע בדפוס משי כרזות מחווה לאלכסנדר קלדר, פרנק סטלה וז'אן דה-בופה
עבור מוזיאון ישראל ומוזיאון תל-אביב והן זכו לפופולאריות רבה.
 
8.jpg
9.jpg
  שושנה מבעד לרשת

hedpes4.jpg
 
hedpes3.jpg
ז'אן דה-בופה
 
פרנק סטלה
 
    
hedpes2.jpg
 
b1.gif
הדפס המשי מיטיב לתרגם שטחי צבע ובכך עוצמתו,
אבל כשעולים עם שטחי צבע זה על זה
נוצרים קווי חפיפה שאינם ניתנים לטשטוש
ויש צורך בקווי הגדרה בין גוון לגוון.

 
אלכסנדר קלדר
  אדמי ולריו
 

האתגר של אוסקר ושושנה היה ליצור הדפסים שאינם מחייבים קווי הגדרה בין הצבעים.
הם התמחו בדקויות של מעברים ורככו את המעבר בין גוון לגוון באופן שלא נראו "מדרגות" בשטח המודפס. בכך נפתחו אפשרויות לדפוס משי בפני ציירים שעד אז הדפיסו בדפוס "דמוי ליתוגרפיה".

b2.gif
 
הצייר מיכל שוורץ שיוצר את ציוריו מאותיות בעבודה גראפית מתוכננת - אותה הוא מכנה "אותיות מחכימות" - הרכיב את דיוקנו של דוד בן גוריון מאותיות מגילת העצמאות - שטחים זעירים, כבציור פוסט-אימפרסיוניסטי.
 אמני הסדנא הדפיסו 53 גוונים כדי ליצור את המעברים העדינים על פניו של ראש הממשלה.
לכל גוון הוקדשה רשת כך שהשתמשו ב- 53 רשתות.
 
בן-גוריון של מיכל שווארץ

הפיתוי לעבור לתל-אביב - מרכז האמנות - היה גדול.
שושנה ילידת חיפה, מורה ומחנכת בכיתות הגבוהות, ראתה ייעוד בהצבת הסדנא החיפאית כמרכז תרבותי בעל השפעה, שיעלה את המודעות לאמנות הפלסטית בקרב הנוער, מקום בו ייפגשו תלמידי חטיבת הביניים עם האמנים היוצרים בסדנא.
הרעיון היה שמתוך התבוננות באמנים בעת היצירה, יקבלו המבקרים מושגים בסגנונות ציור, ביכולות האינסופיות והמפתיעות של תהליך ההדפס ויתנסו במו ידיהם בהעברת הצבע מהרשת לנייר.
כצרכני אמנות בעתיד, ילמדו המבקרים להבחין בין דפוס אמנותי לדפוס מכאני של אופסט ומחשב (ז'קלה).
במשך מספר שנים ביקרו בסדנא קבוצות של תלמידים וקבוצות מאורגנות של מבוגרים אשר הביעו תודה בכתב על החוויה והידע שרכשו בסדנא.
בהעדר תמיכה ממסדית, נאלצו השניים לצמצם את חלקם ברעיון "אמנות לעם" ועברו להתרכז בפיתוח הסדנא כמיזם עסקי משפחתי, המוציא לאור סדרות איכותיות וגם מבצע הזמנות של ציירים, גלריות ומו"לים.

 
Copyright © 2009.
All Rights Reserved.